Medikamentindusert hodepine (MIH)

De som lider av spenningshodepine eller migrene kan ofte utvikle det som kalles medikamentindusert hodepine (MIH). I typiske tilfeller bruker pasienten lindrende medisiner daglig eller neste hver dag. Dette gjelder bruk av alle typer analgetika som brukes som anfallsmedisiner. Hyppig inntak av disse medisinene kan over tid forsterke og vedlikeholde da eksisterende hodepineform som da oftest er spenningshodepine og migrene. Kombinerer man ulike analgetika, kan dette også gi MIH. Det vil derfor ikke hjelpe å bruke forskjellige analgetika på ulike dager. Opiater, koffein, triptaner og ergotaminpreparater regnes som å ha en større evne til å forårsake MIH enn vanlige håndkjøpspreparater som Paracetamol, Acetylsalisyl og Ibux.

De som utvikler MIH, opplever etterhvert daglig hodepine, da ofte med pulserende karakter. Hodepinen beskrives ofte som et bånd rundt pannen, og er gjerne til stedet fra morgenen av. Den kan også arte seg som migrenelignende forverringer. Hodepinen er ofte ledsaget av asteni (utmattelse/kraftløshet), kvalme, konsentrasjonsvansker, irritabilitet, depresjon, nedsatt hukommelse og søvnforstyrrelser. Hodepinen er da kortvarig forbedret etter inntakt av smertestillende (analgetika).

Behandlingen vil være å trygge pasienten på årsaken til hodepinen. Gradvis introdusering til profylaktiske medisiner som f.eks amitriptyline og planlegge avvending av smertestillende som da anses som årsaksfaktor.

Avvendigen av analgetika kan ta 1-2 måneder og skal alltid tas i sammråd med fastlegen.