Cervikalt discusprolaps

Cervikal discusprolaps er det vi kaller på folkemunnet en skiveutglidning. Skiven mellom hver virvel er bygget opp av flere ringer som kalles lameller. Disse danner en sterk barriere og kapsler inn nukleus pulposus som er en gelekjerne med svært høyt vanninnhold. Når det dannes sprekker/rifter i lamellene kan nukelus pulposus presse seg gjennom lamellene og til slutt kan det støte inn i en avgående nerverot.

De eksakte mekanismene som forårsaker smerteutstrålingen (radikulær smerte), vet vi per dato lite om. Det viser seg at kompresjon av nerveroten ikke alltid gir smerte, med mindre den dorsale rotganglionen også er komprimert. Kompresjon av nerver kan føre til hypoksi av nerveroten og dorsalganglionet, noe som kan føre til stasing av blodforsyning til nerven og da videre forverre effekt av kompresjonen. Ved herniering av intervertebralskiven vil det frigis inflammatoriske mediatorer som prostaglandin E2, nitrogenoksyd, interleukin-6 og matrix metalloproteinase. Disse mediatorene bidrar til en inflammasjon hvor smertereseptorer antennes og videre økt væsketilstrømmning med økende trykk og kompresjon.

De radikulære smertene skyldes derfor en kombinasjon av inflammasjonspresess rundt nerveroten, sammen med mekanisk trykk (fra selve prolapse). En immunologisk reaktiv radikulitt kan forekomme fra inflammasjonsprosessen. Det er ikke uvanlig med fortsettende radukulære smerter etter reabsorbering av prolapset. Trolig skyldes dette sekvele med fibrose rundt nerveroten som da kan skape trykk og nerveirritasjon ved bevegelse av nerve.

Symptomene er da smerter i nakken med smerteutstråling ned armen og ut i hånden. Avhengig av hvilken nerverot som er affisert, gir utslag i hvilke fingre smertene stråler til. Det er også vanlig å bli nummen i smerteområdet. C5 nerverot går på utsiden av skulderen, C6 nerverot går ut i tommelen, C7 nerverot går ut i pekefinger og langefinger, C8 nerverot går ut i ring og lillefinger, Th1 går på innside av underarmen. Her er det noe variasjon ut i fra hvilke faglitteratur som brukes. C6 nerverot kan også gå ut i tommel og pekefinger, C7 nerverot kan affisere kun langefinger og C8 kan affisere kun lillefinger. I tillegg til smerter og nummenhet vil parestesier være tydelig symptomer. Parestesier gir utslag som brenning, stikking og prikking, kløe, nummenhet, maurkryping, varme- eller kuldefølelse. Ved undersøkelse vil krafttap av tilhørende muskulatur til den respektive nerveroten være gjeldene, sammen med redusert eller slukket refleks.

Ved tegn og symptomer på cervikalt discusprolaps, vil det være viktig å få utført en grundig undersøkelse omgående. Dette for å kartlegge hvor mye mekanisk trykk som foreligger på nerveroten. Det er ikke alltid smertebilde korrelerer med nerverotstrykk da det viser seg at inflamasjonsutvikling også skjer ved et prolaps og det gjør nerven sensitiv for lettere trykk og strekkpåvirkning. I tillegg kan enklere myofascielle og facettleddsplager i nakken ligne på prolaps. De sistnevnte nakkeplagene har en raskere prognose.

Referanse: Srinivasan, J. (2020) Netter´s Neurology. 3rd edition. Elsevier, Inc.