Nakkemyalgi

Nakkemyalgi kan defineres som en kronisk intens smerte i nakken hvor man ikke finner andre årsaker enn annspendt og smertefull muskulatur. Man får som regel innskrenkning av muskelfunksjon med nedsatt og smertefull nakkemobilitet. Tidvis kan det oppstå diffuse smerteutstrålinger ned overekstremiteten, da kalt cervicobrachialgi.

Etiologien til nakkemyalgi annses å være multifaktoriell. Dårlig holdning, ensidig monoton belastning, strekk eller akutt overbelastning av nakkestrukturene er annsett som arsaksfaktor. Stress, engstelser og indre uro er annsett som andre faktorer som også kan skape nakkemyalgi.

Selve patogenesen til nakkemyalgi ser ut til å kunne komme fra tre forskjellige strukturer.

Fasettleddene, da den mediale delen av ramus dorsalis som er en del av spinalnerven innerverer både den dype nakke- og ryggmuskulaturen, huden og leddkapselen. Overbelastning, strekk eller degenerative forandringer i leddkapselen kan være opphavet til smertesignaler. Dette kan da føre til reflekskontraksjon i nakkemuskulaturen som en beskyttende effekt og gir da redusert bevegelighet.

Myofascielle strukturer (muskler, sener, ligamenter, bindevev). Smerten kan komme fra muskulære triggerpunkter som kan skape lokale- og diffust utstrålende smerter. Triggerpunkter som utløser smerte i bakhodet, nakke og ansikt finnes ofte i m. trapezius, m. levator scapulae, m. splenius og m. semispinalis cervicis. Muskler med triggerpunkt blir raskere utmattet enn normale muskler. Ved fysisk utmattelse, kan det oppstå rykninger eller smertefulle kontrakturer. Dårlig trent muskulatur rammes lettere og kan medføre større fare for utvidelse av smerteområdet. Palpasjon av triggerpunkt eller nakkebevegelse kan utløse kortvarig kvalme og svimmelhet, eventuelt andre autonome reaksjoner.

Diskogen smerte fra degenrative forandringer i mellomvirvelskiven, da sannsynlig ytterste 1/3 av skivematerialet (innterste 2/3 har ikke nerveinnervering).

Pasienten klager ofte over diffus ensidig eller bilaterale smerter i nakke og skulderbue. Ofte har smerten en brennende eller sviende karakter. Det er vanlig med noe redusert nakkemobilitet i en eller flere retninger. Tretthet, konsentrasjonssvikt, svimmelhet og øresus kan være ledsagende symptomer, altså symptomer som kan oppstå omtrent samtidig som nakkesmertene. Ved slikt tilfelle kan det peke i retning av stressbetingede nakkesmerter.

Referanse: Haldeman, S. (2005) Principles and Practice of Chiropractic. 3rd edn. London: The McGraw-Hill.