Osgood-Schlatters sykdom

Osgood-Schlatters sykdom også kalt Schlatters på folkemunnet. Det gir fremre knesmerter under kneskålen (patella) ved innfestningen av m. quadriceps (knestrekkeren) inn mot skinnbenet (tibia). Dette festepunktet for m. qaudriceps muskelen kalles tuberositas tibiae. Smertene forverres ved strekk og kontraksjon av m. quadriceps og ved trykk inn mot tuberositas tibiae. Tilstanden rammer jenter og gutter likt og kan forekomme i alle aldere, men ser ut til å forekomme oftest i barne- og ungdomsårene. Det forekommer hyppig i idretter som fotball og håndball, men er også særlig vanlig blant utøvere som driver med hoppidretter. Dette fordi hopping medfører stor belastning på tuberositas tibiae i forbindelse med sterke og gjentatte kontraksjoner i m. quadriceps.

Tuberositas tibiae er et ossifikasjonssenter som vanligvis solidifiseres (går fra brusk til bein) ved en alder av 16 år gammel. Føre denne ossifiseringen, vil området være ekstra utsatt for belastningstraumer. Gjentatte og kraftige kontraksjoner av m. quadriceps vil kunne forårsake delvis avulsjon (avrivning) eller mikroavulsjon av chondrofibro-osseous tuberositas tibiae. Etter hvert som den strekte brusken modnes og ossifiseres vil det kunne gi en økt benet fylde på tuberositas tibiae, noe som er hovedkjennetegnet til Schlatters.

Ved undersøkelse vil det ofte observeres forstørrelse av tuberositas tibiae med økt fylde/hevelse rundt smertepunktet. Det vil alltid palperes smertefullt, selv ved lett til moderat trykk. Strekk og krafttest av m. quadriceps gir smerter i tuberositas tibiae. Det foreligger ofte forkortning og hypertonisitet av m. quadriceps.

Bildediagnostikk som røntgen og MR, eventuelt ultralyd er ofte unødvendig da diagnosen stilles klinisk med ofte store sikkerhet. Røntgen kan bli utført for å utelukke stressfraktur, tumor eller infeksjoner. Ved langvarige plager som ikke har blitt bedre med avlastning eller konservativ behandling kan utredes videre med MR eller ultralyd.

Behandlingen vil fokusere på å avlaste smerteområde. Tøye m. quadriceps eventuelt også dyp vevsmassasje. Muskulære ubalanser og dysfunksjoner fra rygg, hofte, knær og ankler bør også vurderes.

Frank H. Netter, MD