Tietzes syndrom er en noe sjelden lidelse å se på et kiropraktorkontor, og er ansett som en sjelden årsak til fremre brystsmerter. Lidelsen oppstår akutt og er ofte assosiert med virusinfeksjon av luftveiene. Det har også blitt teorisert at mikroskader ved kostokondralovergangen fra kraftig hosting eller tung bruk av brystmusklene kan være årsaksgivende. Tilstanden rammer hyppigst kvinner i 20-40 årsalderen.

Hoevedsymptomet er akutt, smertefull hevelse i andre og tredje kostokondralovergangen på den ene eller begge sider. Det er vanlig å innta en kroppsholdning hvor man holder skuldrene i en anspendt nøytral stilling for å minimere bevegelse i det affiserte området. Bevegelse av skuldrene frem og tilbake, samt elevasjon av armene forverrer smertene. Hosting, nysing og dype innpust kan oppleves smertefullt og kan stråle ut til skulder og arm. De affiserte konstokondralovergangene er svært palpasjonsømme med tydelig hevelse. Det kan forekomme klikkelyder fra kostokondralovergangen ved bevegelse.

Tietzes syndrom regnes å være en selvbegrensende lidelse. Aktuelle medikamenter kan være paracetamol og/eller NSAID (f.eks. ibux). Man må begrense aktiviteter som utløser smerter. Styrketrening på brystet må mulig opphøre i en periode og hostedempende medisiner kan tas hvis hoste er anset som medvirkende årsak eller skaper mye smerter. I enkelte tilfeller kan lokalbehandling med kortisoninjeksjon være aktuelt.

Prognosen anses som god, men det kan ta alt fra dager til år føre resegnering av lidelsen.

Tietzes syndrom

Referanse: Frontera, W.R. (2019) Essentials of Physical Medicine and Rehabilitation. 4th edition. Elsevier, Inc